Wednesday, December 15, 2010

متى سأتعود ؟



بما ان اليوم هو يوم مولدي، الذي يتكرر كل سنه في نفس هذا الموعد حيث يكون الجو مائل للبروده ،هذا اذا كنا في مصر او قطر، اما في امريكا فقد كان باردا، لا اجد مشكله ان اقول كم مضى علي من السنين ولكني اخشى من زميلاتي وصديقاتي واخواتي ان يثرن علي.. على العموم وعد عندما اصل سن الستين سأخبر الجميع، اصلها هتكون بايظه بايظه..
كنت طفله صغيره - مش من زمان يعني-  دخلت الحضانه وفيها كثير اكبر مني،  ثم كنت مراهقه في المدرسه وكان لي زميلات يكبرنني سناً، وطبيعتي كنت قليلة الحجم - قليله مش قصيره- فالناس بتفتكرني اصغر من سني، حتى عندما اصبحت شابه وتزوجت وسافرت الى امريكا مع زوجي، في الاول اعتقدوا اني لا ازال في المدرسه وحضرت للفسحه مع اهلي.
 لكن - قال ايه - تمر السنين وبعدما تعودت على هذا الوضع - بتاع اني دايما الصغيره او على الاقل شكلي الصغيره، فجأه اصبحت الكبيره، بعد رحلة الماجيستير في امريكا واستقراري في مصر ذهبت لدراسة الترجمه في الجامعه الامريكية فاذا جميع من يدرسون لا زالوا في المرحلة الجامعيه وانا متزوجه من 10 سنوات ولي 3 اطفال (حفظهم الله)، اذهب الى (الجيم) لاحافظ على لياقتي فاذا بالمدربات بيقولولي حضرتك او يا طنط، مين ده انا؟
وفجأه وجدت ابنتي تتزوج، بس الحمد لله جوزها بيقولي يا علا او يا لولا، اه اخيرا، شكلي هاصغر تاني، لكن لا ما حصلش، بنتي انجبت يعني المفروض كده ابقى تيتى مش بس طنط، دي كمان قدرت اتغلب عليها بتقولي علا، كمان شعر ابيض بيظهر! مش سايباه طبعا دي اسهل حاجه نخفيها، بس معناها ان شويه كده وعلامات تقدم السن هتبان للي ماشي من بعيد.. هوه انا تقريبا مش خايفة اني اكبر لكن مش متعوده، طيب هاتعود امتى؟ خلاص بنتي اتجوزت وعندها بنت يعني انا اصبحت جده، الغريب ان كل ما يحدث شئ مما كنت اعتبره دليل على كبر صاحبه، عندما امر به اكتشف ان مش لازم انه يكون دليل على الكبر، ما انا اهه صغيره بس خلصت جامعه، واتجوزت وخلفت، وبنتي اتجوزت، واصبحت جده، وعديت سن الاربعين بعدة سنين، ايه الحكاية الكلام ده عادي بيحصل لكل الناس! اذن الكبر ده احساس داخلي ولا يقاس بعدد السنين انما بحب الحياه والاقبال عليها، ومحاولة الوصول للسعادة بشتى الطرق، والسعاده لا تكتمل الا بوجود من تحبهم ويحبونك، يا رب تديم علي هذه النعمه الكبيره.

7 comments:

roody said...

:)
ne7eb e7na el nas ely byzabato nafsohom f their birthday :)

مهما بلغت من الأعوام فسيظل بداخلك تلك الطفلة الصغيرة التي كانت تذهب إلى المدرسة من أعوام ليست بالكثيرة :)

i like the way u write ur thoughts with the little jokes inside them

and plz don't let go of the child inside u,also it isn't a necessity to get used of being big

as long as u can handle each and every situation, u can get to be the kid u like sometimes

Happy Birthdaaaaaaaaaaaaaaaaaaaay

nasma said...

ايه يا لولو يا جميلة.انت حلوة كدة زي ما انت من غير ما تتعودي على حاجة. خواطر جميلة..... وفعلا الشباب شباب القلب.

Unknown said...

الحفاظ على ذكريات الطفولة دائما داخلنا تجعلنا ننسي الكبر
ممارسة بعض ما كنا نمارسه كاطفال بدون خجل ايضا يبقي فينا الحيوية. بس بشرط نحافظ على المفاصل والديسات.
التواصل مع من كنا معهم فى الطفولة والشباب ايضا يشعرنا بالصغر والشباب
عموما انا اجد سعادة فى كل مرحلة ومسمياتها. جدو سمسم كله حلو.
المهم ربنا يديم علينا الصحة والعقل والعافية فى كل مرحلة

Unknown said...

اختي حيبتي، بقالي يومين بحاول أدخل أقرأ أخر خواطرك والنت اللئيم مش مخليني. و أخيرا دخلت. أغرب حاجة في اللي كتبتيه إني: "كنت هقولها" :)
كإنك بتتكلمي بانيابة عني ما عدا طبعا موضوع الجدة ده أنا طبعا أصغر منك بكتير وقدامي ييجي عشر سنين على ماأجوز بنتي وابقى جده. بس فعلا الواحد بيتخض لما يسمع السنين وهي بتتعد علينا خصوصا أننا لم نشعر بثقل مرورها ولازلنا نشعر أننا صغار.
:ل سنه وانت طيبة يا أختي الحبيبة أتمنالك طول العمر ودوام الصحة.

Anonymous said...

Ya Tanty ya Tanty
كل سنة وانتي طيبة وعقبال 100 سنة
ويارب تفضلي صغيرة كدة علطول وماتحيسيش عنك كبيرة أبدا أبدا.

يا رب دمها عليكي نعمة ويحفظك ويحفظ كل الناس إلي بتحبيها

Sara Amr

Unknown said...

roody didnt know u have a blog, da enty 2adema kaman,i'll read all isa and comment,thnx for your nice comment.
شكرا يا نسومه انت اللي كلك شباب.
يارب يا سمسم انا مع صديقة كل المراحل زوزو الشقيه هيه اللي بترجعني للطفوله.
عجبتي يا سموءه حتة انك اصغر مني بكتير كل واحد سنه حسب سن ولاده بس انت شباب على الاخر اصلا.
شكرا يا سروور وانت طيبه يا حبيبتي مواا.

obaid samira said...

سبحان الله كل الي عبرت عنه نفسه الي بحس فيه يمكن لان الشباب هو شباب القلب